مهارت های کتابداران

این بلاگ جهت رشد توانایی های فردی و سواد اطلاعاتی کتابداران ایجاد شده است

مهارت های کتابداران

این بلاگ جهت رشد توانایی های فردی و سواد اطلاعاتی کتابداران ایجاد شده است

به نام خدا
سلام، ما در این بلاگ تصمیم داریم مهارت ها و توانایی های لازم برای کتابداران را توضیح بدیم امید است کتابداران با استفاده از مطالب بیان شده بتوانند مهارت های فردی و سواد اطلاعاتی خود را هر چه بیشتر افزایش دهند.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

چالش های فضای مجازی

سه شنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۹، ۰۳:۵۷ ب.ظ

امروزه فضای مجازی و اینترنتی نقش غیرقابل انکاری را در بخش های مختلف یک جامعه از جنبه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... ایجاد کرده است. تمایز های ارتباطات اینترنتی نسبت به وسایل ارتباطی گذشته که دارای ساختارهای متمایزی مانند تعاملی بودن، نظارت پذیری کمتر، عدم محدودیت زمانی و مکانی و انعطاف پذیری و ارزان بودن شرایط را برای فعالیت های مختلف فضای مجازی ایجاد کرده است. استفاده از رسانه های سنتی مانند رادیو و تلویزیون به هزینه های بسیار بالایی نیاز دارد که معمولا این رسانه توسط شرکت های بزرگ و افراد ثروتمند در جنبه های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.

استفاده از رسانه های سنتی مانند رادیو و تلویزیون به هزینه های بسیار بالایی نیاز دارد که معمولا این رسانه توسط شرکت های بزرگ و افراد ثروتمند در جنبه های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. فضای مجازی و اینترنتی بستری را فراهم کرده است تا همه افراد بتوانند ارزانتر، از فعالیت در این فضا بهره ببرند. این فضای به عنوان یک رسانه دو سویه محسوب می شود زیرا برخلاف رسانه های مانند تلویزیون و رادیو، به کاربر قابلیت تولید، انتقال اطاعات و همچنین در جهت افزایش کیفیت، کاستی های یک برنامه را بطور همزمان یا غیر هم زمان انتقال دهد. یکی از کارایی های فضای مجازی، حوزه خدمات بهداشتی و درمانی است که به مردم ارائه خدمات می کند. تله مدیسین یا دور درمان به خدمات از راه دور برای خدمت بهداشتی و درمانی بواسطه پیشرفت های ارتباطی و فضای مجازی بوجود آمده است. این فضا به دلیل عدم توانایی کنترل کامل توسط شرکت ها و گاه حاکمان، فضای امن تری را نسب به فضای غیرمجازی که به دلیل مشکلات مختلف آزادی افکار و امنیت، ایجاد کرده است. بنابراین فضای مجازی شرایطی را فراهم کرده است که افراد نسبتا به دور از فشار، علی رغم محدودیت ها و سانسورها، افکار و فعالیت های خود را آزادانه بیان کنند. و لیکن از سوی دیگر به دلیل عدم توانایی کنترل کامل این فضا توسط دولت ها، شرایط برای افراد سودجو به عنوان تهدیدی برای هویت ملی- میهنی را فراهم می کند. این فضا به افراد اجازه داده است که علاوه بر خود مجازی، بتوانند عقاید و افکار خود را در این فضا آزادانه منتقل کنند. این شرایط باعث می شود که افراد  با هویت های جدید خارج از جنبه  هویت اصلی، شرایط زندگی و...، دیدگاه ها، نظرات و عقاید خود را به دور از پیامدهای منفی و احتمالی آن بیان کنند. با این حال فضای مجازی معایبی نیز دارد که استفاده مداوم از فضای مجازی باعث اعتیاد اینترنتی و حتی در کودکان باعث افزایش مشکلات پیش فعالی در آن ها می شود. درپزوهش هایی انجام شده دانشمندان به این نتیجه رسیدند که استفاده نادرست و مداوم از اینترنت و فضای مجازی باعث اعتیاد به این فضا، افزایش مشکلات پیش فعالی کودکان، افزایش طلاق و... را ایجاد کرده است. درکشورمان با گسترش فضای مجازی و اینترنتی باعث افزایش مدل های کسب و کار های اینترنتی و افزایش خدمت رسانی به مردم را در پی داشت. لازم به ذکر است که عدم برنامه ریزی و سیاست گذاری برای آموزش استفاده درست از این فضا، مشکلات مختلفی را در جامعه بروز داده است.

 

 

منابع

1. کنشها و تعاملات قومی در فضای مجازی: فرصتها و چالشها (دکتر علی اشرف نظری مجتبی قلیپور)

2. بررسی تله مدیسین و چالش های آن ( حمید شفیع زاده )

3. تاثیر فضای مجازی بر عرصه هویت فرهنگی ( سمیرا وکیل ها)

4.  تبیین فرصت ها،چالش ها وکارکرد های فضای مجازی در ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی (محمد سمیعیانی

حمید رضا حاجی محمد جواد خشکه)

 

لایه جدید...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی